Tallinna Sadam ja Stockholmi Sadam sõlmisid täna, 4.novembril Tallinnas vastastikuse mõistmise memorandumi, millega algatati kahe sadama rohekoostöö ehk Swed-Est Green Collaboration. Selle eesmärk on edendada keskkonnasäästlikke ja fossiilkütuste vabasid sadamateenuseid Tallinna ja Stockholmi ning Paldiski Lõunasadama ja Kapellskäri sadamates.
Tallinna Sadama juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul on memorandumiga kaasneva koostöö eesmärk vähendada meretranspordi keskkonnamõju ning pakkuda reisijatele ja kaubavedajatele tulevikukindlaid, jätkusuutlikke lahendusi.
„See koostöö annab mõlemale sadamale strateegilise eelise, kuna muudab meid atraktiivsemaks nii laevaomanikele kui ka reisijatele ja kaubavedajatele, kes otsivad kestlike lahendustega transpordiviise. Koostöös otsime uusi võimalusi fossiilvaba meretranspordi arendamiseks, teadus- ja rakendusuuringuteks ning Euroopa Liidu ja teiste rahastusprogrammide kaasamiseks,“ ütles Kalm.
Lisaks keskkonnaeesmärkidele seab koostöö sihiks reisijate arvu, kaubavahetuse ja laevakülastuste kasvu, mis on Kalmu sõnul reaalne panus kogu piirkonna ja siinsete inimeste tulevikku.
„Kuigi Tallinna Sadam ja Stockholmi Sadam on initsiatiivi algatajad, kutsume edaspidi selle rohekoostööga liituma ka era- ja avaliku sektori organisatsioone, teadusasutusi ning merenduse ja logistikaga tegelevaid ettevõtteid,“ lisas ta.
Stockholmi Sadama juhatuse esimees Magdalena Bosson rõhutas koostöö tähtsust ühise rohelise tuleviku kujundamisel.
„Rootsil ja Eestil on ühine vastutus Läänemere kui maailma ühe tundlikuma mereala eest. Koostöös saame kiirendada kogu piirkonna rohepööret ja muuta meretranspordi tulevikku puhtamaks ja nutikamaks,“ ütles Bosson.
Memorandum hõlmab rea konkreetseid projekte ja tegevusi kõigis neljas sadamas, mille kaudu ellu viia ühiseid eesmärke. Näiteks on plaanis rajada kaldaelektrivarustus laevadele Paldiski Lõunasadamas ja Kapellskäri sadamas aastaks 2030, et vähendada laevade seisuajal tekkivat õhusaastet. Samuti juurutatakse taastuvenergia lahendusi sadamarajatistes – näiteks LED-valgustust, päikesepaneele ja heitevabasid küttesüsteeme Tallinna Vanasadama D-terminalis ja Paldiski Lõunasadamas.
Erilist tähelepanu pööratakse jäätmekäitluse ja ringmajanduse edendamisele. Tallinna Sadam töötab selle nimel, et parandada laevadelt kogutavate jäätmete sorteerimist ja ringlusse suunamist, samal ajal kui Stockholmi Sadam otsib lahendusi toidujäätmete eraldi kogumiseks ja biogaasiks töötlemiseks. Lisaks uuritakse võimalusi hallvee ehk laevadel tekkiva pesemisvee puhastamiseks ja taaskasutuseks, näiteks kaide puhastamisel.
Samuti on mõlema sadama eesmärk üleminek heitevabale sadamatehnikale ja transpordile, sealhulgas rohelise ühistranspordi ning kergliiklusteede arendamine sadamaaladel. Osa koostööst hõlmab ka kogemuste vahetamist terminalide moderniseerimisel – Tallinna Sadama puhul uue A-terminali rajamist ja Stockholmi Sadamate puhul Värtahamneni terminali renoveerimist vastavalt kõrgetele keskkonnanõuetele.
„Varasemast on Tallinna ja Helsingi Sadamate ja laevafirmade FIN-EST rohekoridori projekt juba edukalt käivitunud ning meil on väga hea meel, et saame selle väärtuslikku kogemust nüüd rakendada ka koostöös Stockholmi Sadamaga,“ lisas Kalm.
Swed-Est Green Collaboration märgib uut etappi Eesti ja Rootsi vahelises merenduskoostöös ning on oluline samm puhtama Läänemere ja säästvama elukeskkonna suunas. Tallinna Sadama ja Stockholmi Sadamate ühine siht on kujundada tulevikukindel ja keskkonnateadlik meretranspordi võrgustik, mis ühendab naaberriike vastutustundliku ettevõtluse ja kestlike lahenduste kaudu.
Memorandumi allkirjastasid Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm ja Stockholmi Sadama sadamakapten Anders Nordlund.
















