Äsja väljastas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Amet (TTJA) Operailile loa registreerida C30-M vedurimudel ametlikult magistraal-kaubavedurina ehk liinivedurina. See tähendab, et edaspidi on Tapal ehitatud uued C30-M vedurid valmis üksi teenindama kogu kaubaveo protsessi – nii manöövritöid kui ka liinisõite.
„Tegemist on Operaili jaoks olulise verstapostiga, sest C30-M vedurite kasutuselevõtt liiniveduritena lihtsustab meie tööd ning võimaldab meil pakkuda klientidele paindlikumat, efektiivsemat ja tulevikus tõenäoliselt ka kulutõhusamat teenust,“ kinnitas Operaili juhatuse liige Merle Kurvits.
C30-M on ehitatud universaalvedurina. Sellega on tänu optimaalsele suurusele ja kahesuunalisele juhtimisele hea teostada manöövritöid (rongi koostamine ehk vagunite rongi või maha haakimine ja ringipaigutamine jaamas), mida suure liiniveduriga teha ei saaks. Samas on C30-M ehitatud piisavalt võimsana, et teenindada ka liinisõite – kaubarongide transporti jaamast jaama, lähtekohast sihtpunkti.
Ametlikult oli C30-M senini siiski registreeritud manöövrivedurina. Veduriga on aastate jooksul tehtud ka mõningaid liinisõite, sest kuni käesoleva kevadeni kehtinud nõuete järgi oli Eestis lubatud teha manöövriveduriga väljaveotöid – lühemaid sõite nt kliendi asukohast liinisõidu peamisse algjaama. Kandva osa liinitööst Eesti raudteel on aga tänaseni teinud ära raudteekaubaveo raudvara, vanad C36-7i vedurid ehk „ameeriklased“.
„C30-M on uuem, kütusekulult efektiivsem ja heitgaasidelt säästlikum vedur. Kuigi C30-M veduri võimsus on suure C36 võimsusest siiski oluliselt väiksem ning eriti raskete rongide puhul tuleb liiniveoks kasutada korraga kahte C30-M vedurit, ootame sellest muutusest efektiivsuse kasvu. Vedurijuht saab lülitada abiveduri tühikäigule, kasutades seda lisavõimsuseks vaid vajalikel hetkedel – lahendus on paindlikum,” selgitas Kurvits.
C30-M vedurile liiniloa taotlemise protsess algas möödunud aasta lõpus tehnilistest konsultatsioonidest TTJA ja vastavushindajaga. Poole aasta jooksul toimusid arvukad katsesõidud, mille käigus C30-M pandi liinil proovile erineva pikkuse ja raskusega rongide veol, mitmetel raudteelõikudel, kõikvõimalikes ilmastikuoludes. Kaitsesõidud möödusid edukalt, mis näitab, et veduri ehitusjärgne tehniline spetsifikatsioon on korrektne – C30-M on sobiv ka liiniveoks.
Maikuus esitas Operail taotluse veduri tüübikinnituse muutmiseks Euroopa Liidu Raudteeametile, kelle esindajana menetles taotlust ja väljastas augusti alguses loa TTJA.
„Operail on alati olnud Eesti raudteesektorit efektiivsema tuleviku suunas viivate uuenduste eestvedaja. 2019. aastal saime TTJA-lt esimesena Eestis loa sõiduks ühes isikus, selleks sertifitseeriti C36 vedur. Nüüd on meie enda ehitatud C30-M võimeline teenindama kogu kaubaveo protsessi. Läheme täiskäigul edasi ja loodame, et peatselt on uuel, säästlikul ja universaalsel C30-M veduril luba ka sõiduks ühes isikus,“ rääkis Kurvits.
Operaili Tapa depoo on ainus koht Eestis, kus vedureid ehitatakse. Operail alustas C30-M projektiga 2016. aastal, esimene vedur sai valmis 2017. aastal ja jõudis tööle 2018. aasta sügisel. Tänaseks on valminud 12 vedurit. Neist üheksa on Operaili enda kasutuses ja teenivad Eesti kaubavedu, kolm on aga kohandatud Soome raudteele, seal sertifitseeritud ja teevad oma igapäevatööd Soomes.
Veduri ehituseks on kasutatud General Electricu С30-7Ai veduri põhiraami ja veermikke ning Euroopa tootja CZ Loko disainitud mooduleid. Kuueteljelise C30-M kaal on 138 tonni, teljekoormus on 23 tonni ning see on vahelduvvoolu/alalisvoolu elektriülekandega. Vedurile on paigaldatud Caterpillar 3512C HD diiselmootor võimsusega 1550 kW (2079 hj) ning tippkiirus on 100 kilomeetrit tunnis. C30-M veduri kohta saab lähemalt lugeda SIIT.
(Allikas: https://operail.com/uudised/operaili-c30-m-on-nuud-sertifitseeritud-liinivedur/)